Aneb Marketing není vlastně tak špatný
K tomuhle článku mě velmi inspiroval rozhovor s Adamem Hrubým. Tak trochu jiný pohled na marketing, který není až tak vidět – podle mě ho lze klidně nazvat „manipulujícím marketingem.“
Poslouchám Best of Chopin: https://www.youtube.com/watch?v=wygy721nzRc
Zákazníci chápou marketing jako manipulaci. Je to jen jejich názor, neříkají, jestli je to dobře nebo špatně. Podle mě jsou za to podvědomě rádi. Jak by si jinak vybrali nové boty z nepřeberného množství konkurence? Představte si, že máte k dispozici jeden katalog se všemi adresami eshopů s botama.
Nikde by nebyly náhledy fotek, žádné popisky ani název obchodu. Vlastně by se obchody nesměly označit ani číslicemi (od 1-milion), protože byste kupovali od 1.
Jakákoli odchylka už znamená odlišení se = marketing.
Už jen tím, že by byly jedny boty modré a druhé červené vznikají segmenty. Muži by třeba rádi modré, ženy červené. Takhle pomalu vznikají skupiny, třídění lidí podle pohlaví, věku, zájmů.
Chci patřit do skupiny
Fakt je, že chceme někam od přírody patřit. Tím, jak se obchody snaží nějak odlišit – být vidět – nechávají vznikat nové „styly“, nové značky, rozšiřuje se kreativita. Marketéři přicházejí s novými trendy nebo obnovují ty historické… a tohle všechno krásně doprovází vznik nových reklamních systémů, přesnější cílení publika… až po klamavé informace, manipulace.
Co chtějí mocní, tak to taky bude
Co si velké společnosti, ty, které udávají směr umanou, to budou prodávat. Jak na to? Tiskem, televizí, sociálními médii spolu s tzv. „influencery“. A to přes emoce – strach, lásku, naději, radost… Co se málo prodává, napíšeme o tom. Chci přijít s novým výrobkem, ukážu, jak s ním jsou spokojeni jiní.
Dnes leží pravda někde uprostřed
Dneska člověk nepozná, kde je pravda. Nevíme, jestli Kazmovy fórky nebyly všechny nahrané, nevíme a ani nás nenapadne, že by se o Babišův účet mohla starat PR agentura a publikovat jeho jménem, přitom to tak někde funguje. Dále, doteď by nás třeba nenapadlo, že kauza Lidl s černochem na plakátu mohla být vymyšlená strategie – spustíme virál, bude o tom mluvit celá republika. Vzpomeňme si na Viral Brothers, kteří se teď tvorbou virálních videí „živí“. Existují ale agentury na realizaci celých kampaní. Virální marketing v česku je nicméně stále v plenkách.
A přes to všechno si osobně myslím, že jsou lidé podvědomě rádi. Že se něco stalo, děje se něco, řeší se něco a to v hospodách a na internetu. Je o čem psát, je co číst a komentovat. Republika ožila. Na chvíli tady není nuda. Chceme to zažít zas.
Marketing zjednodušuje zákazníkův výběr.
Jak jsem psal výš, určitý marketing tady musí být.
Podnadpisem dávám najevo hlavní důvod, proč marketing není tak špatný. Čím přesněji na nás reklama cílí, ozývá se, navrhuje nám blízké výrobky, tím to máme snazší. Šetří nám čas a nervy strávené při nakupování.
Osobně si ale myslím, že to stále nemáme zmáknuté, protože když něco chci, nikdo mi nic zrovna nenabízí…
Marketing mě nutí kupovat něco, co nechci
Jeden z častých záporných pohledů. Asi by se to dalo vysvětlit přes psychologii, kdy jde o to, že každý nákup v nás může vyvolávat pocit krátkodobého štěstí, proto si ho stejně koupíme. Např. daný výrobek prostě chceme mít, protože ho má soused, kamarád na kterého chceme udělat dojem nebo se o tom prostě mluví. Nebo jen chci prodejci udělat radost.
Většinou je to tak, že kupujeme věci ne proto, že je skutečně potřebujeme, ale jak jsem psal, chceme někam patřit, děláme to za nějakým účelem.
… a děláme to rychle. Intuitivně. Rozhodujeme se podle toho, jestli Fotka vypadá OK nebo ne.
Takoví jsme. Je to v našich povahách.
Nemyslím, že je tedy na vině marketing. Možná jen v tom, že stále vznikají nové a nové produkty, které čekají na to až si je koupí „ti první“ a pak i Ty, protože chceš:)