Kdy má smysl investovat a kolik peněz (český trh) do reklamy v televizi nebo v rádiu?

Za mě osobně jde stále o dražší způsob propagace s nejistým výsledkem. Pokud to však chcete aspoň na rok zkusit, tak proč ne? Jen pozor, nezapomínejte na měření, abyste věděli, jestli má smysl investovat do těchto médií i další roky.

Ano, spousta lidí si vás díky reklamám zapamatuje – to je častý argument. Nicméně…pamatujte, že 95 procent posluchačů vaše služby nepotřebuje ani nebude potřebovat. 4 procenta budou potřebovat v budoucnu, ale do té doby si nejspíš nevzpomenou na váš název. A zbylé 1 procento, jestli si najde čas a chuť, tak si vás vygooglí. Ale to ještě neznamená, že u vás nakoupí. To spíš 1 procento z toho procenta.:-) Takže ze 100 000 posluchačů máte 500 lidí na webu a z toho 5-10 objednávek.

Kolik tedy do reklamy v televizi nebo v rádiu investovat?

Investovat do reklamy v televizi nebo v rádiu může mít pro mnoho firem smysl, zejména pokud chtějí zvýšit povědomí o své značce nebo propagovat konkrétní produkt nebo službu. Zvláště v případě televize, která je stále velmi populárním médiem v České republice, lze dosáhnout velkého dosahu. Podle výzkumu Admosphere, který se zabývá sledováním reklamního trhu v ČR, byla v roce 2021 televize nejvýznamnějším médiem v rámci celkového objemu trhu s reklamou, když si připsala 56 % tržního podílu.

V případě rádia lze také dosáhnout širokého publiku, ale často cílí na specifické skupiny posluchačů, například na určitou věkovou skupinu, pohlaví nebo zájmy. Podle výzkumu Radiometrie, který měří poslech rádia v ČR, je rádio stále velmi populárním médiem a dosahuje denně přibližně 4,5 milionu posluchačů.

Pokud jde o investice do reklamy v televizi nebo v rádiu, není jednoduché určit konkrétní částku, protože závisí na řadě faktorů. Existují však některé obecné směrnice, které by mohly pomoci.

Pokud chcete vysílat reklamu v televizi, bude záviset na ceně vysílacího času. Vysílací čas bývá nejdražší v primetime, kdy je nejvyšší sledovanost, obvykle v odpoledních a večerních hodinách. Podle Admosphere byla průměrná cena 30sekundové reklamy v primetime na českých televizích v roce 2021 zhruba 360 000 Kč. Nicméně, cena může být nižší v odpoledních hodinách nebo v nižších třídách televizí.

V případě reklamy v rádiu cena závisí na vysílací době a den v týdnu. Nejvyšší ceny jsou obvykle v ranní a odpolední špičce v pracovní dny v týdnu. Cena 30sekundové reklamy v primetime na nejpopulárnějších rádiích se pohybuje v rozmezí od 25 000 Kč do 50 000 Kč. Je třeba však dodat, že smlouvy s rádii se většinou podepisují na rok dopředu. Pokud plánujete mít spuštěnou kampaň dlouhodobě, pak jedině se tato možnost může oplatit.

Při určování rozpočtu pro reklamu v televizi nebo v rádiu by měly firmy zvážit své cíle a konkurenci na trhu. Pokud jde o cíle, měli by si stanovit, kolik by chtěli utratit za zvýšení povědomí o značce nebo pro propagaci konkrétního produktu nebo služby. Pokud jde o konkurenci, mohou firmy zvážit, kolik utrácejí konkurenti v podobném oboru.

Je také důležité zvážit efektivitu investic

I když vysílání reklamy v televizi nebo v rádiu může být drahé, mohou mít dobrý návrat investice (ROI), pokud kampaně dosahují požadovaných cílů. Zde mohou být užitečné metriky, jako je náklady na tisíc zobrazení (CPM), náklady na tisíc poslechů (CPP), a návratnost investice (ROI). Více o měření vám rádo poskytne každé rádio, které tyto služby nabízí.

Konečně, firmy by měly mít na paměti, že reklama v televizi nebo v rádiu není jediným způsobem, jak dosáhnout svých cílů. Existují také další média, jako jsou online reklamy, tiskoviny, billboardy a sociální média, které mohou být méně drahé, mohou cílit na specifické segmenty zákazníků a jsou také mnohem lépe měřitelné.

Celkově lze říci, že investice do reklamy v televizi nebo v rádiu může mít pro mnoho firem smysl, zejména pokud chtějí zvýšit povědomí o své značce nebo propagovat konkrétní produkt nebo službu. Avšak, konkrétní částka, kterou by měly firmy investovat, závisí na mnoha faktorech, jako jsou cíle kampaně, cílová skupina, konkurence a rozpočet. Požádejte mediálního specialistu o schůzku a věřím, že budete vědět více.

Autor: Jakub

Marketing je moje hobby i práce. Proto jsem vytvořil blog, který vás má seznámit s různými oblastmi marketingu. Pokud budete chtít, rád vás propojím s vybraným specialistou na konkrétní problematiku. Přečtěte si, jak vám můžu pomoct.
Příspěvek byl publikován v rubrice Zamyšlení se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *