Co je to ROI? Jednoduché vysvětlení

Představ si, že jsi v obchodě a chceš si koupit nové tričko. Když se podíváš na cenu, tak si řekneš „Tohle tričko stojí 500 korun, ale stojí to za to?„. A to je přesně to, o čem mluvíme, když mluvíme o ROI, nebo-li Return on Investment.

ROI ukazatel jako měřítko úspěšnosti kampaní

ROI je ukazatel, kterým měříme, zda se nám na investici vrátila určitá návratnost, tedy zda se nám investice vyplatila. To může být investice do reklamy, do nového zaměstnance, do nového produktu atd. Čím větší návratnost naší investice, tím lepší je náš ROI.

Jak se ale toto ROI číslo vypočítá?

Neboj, nebudu tě trápit s matematikou. Pro výpočet ROI se vezme zisk, který jsme získali, a odečte se z něj náklady na investici. Poté se tento rozdíl vydělí náklady na investici a vynásobí se 100, abychom získali procentuální návratnost investice. Takto získáme číslo, které ukazuje, kolik jsme získali za každou investovanou korunu. Zkuste si to teď sami na některém z příkladů, ať si to zapamatujete.

Kde se s ROI můžete setkat?

Firmy se s ROI setkávají na mnoha místech. Může to být například při investicích do marketingu, kdy se hodnotí, zda se reklamní kampaně vyplatily. Nebo také při investicích do nových produktů, kdy se musí zhodnotit, zda jsou náklady na vývoj a výrobu nového produktu vyvážené ziskem, který z něj bude generován.

Tak a teď už víš, co to je ROI a jak se počítá. A jestli sis někdy říkal, jestli se ti tvoje investice vyplatily, tak teď už víš, jak se na to podívat z jiného úhlu.

Vzorec pro výpočet ROI je:

ROI = (výnos – náklady) / náklady * 100

Kde:

  • Výnos je celkový příjem z investice
  • Náklady jsou celkové náklady na investici (včetně nákladů na výrobu, marketing, provoz a další)

Výsledkem je procentní hodnota, která ukazuje, kolikrát se vrátily investice oproti vynaloženým nákladům.

Je důležité mít na paměti, že ROI může být ovlivněno mnoha faktory a nemusí být vždy přesné měřítko pro úspěch investice. Proto je třeba brát v úvahu i další faktory, jako je časový rámec, vývoj trhu a konkurence.

A abychom vám zamotali hlavu, pro PPC reklamy je přívětivější a používanější ukazatel ROAS. Ten jednoduše udává čistě poměr nákladů na reklamu k zisku z reklamy.

Autor: Jakub

Marketing je moje hobby i práce. Proto jsem vytvořil blog, který vás má seznámit s různými oblastmi marketingu. Pokud budete chtít, rád vás propojím s vybraným specialistou na konkrétní problematiku. Přečtěte si, jak vám můžu pomoct.
Příspěvek byl publikován v rubrice Analytika a měření, Marketing, PPC reklama se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *