Dneska si to opět trochu odlehčíme. Půjde totiž o marketingový plán, což je něco, co marketéři neradi dělají. Plánovat něco dopředu. Pff. Nikdo to přece nedělá. Otázka je: Je to pro vás opravdu takový problém?:-) A jak uvidíte, neexistuje žádný vzor – stabilní oficiální plán pro všechny. Váš plán může vypadat přesně tak, jak chcete vy sami.
Tak tedy, zde je moderní vzor marketingového plánu pro malé a střední podniky, podaný s nadhledem:
- Analýza trhu a konkurence
Takže, co si myslíte, kdo jsou vaši největší konkurenti? Aliens? Vampýři? Nebo jen ti okolo rohu, kteří si myslí, že prodávají to samé jako vy? A co vaši zákazníci? Jsou to lidé, kteří vědí, co chtějí, nebo spíš ti, kteří nemají tušení, co by chtěli, dokud jim to nenabídnete? To všechno je potřeba zjistit, abyste mohli začít plánovat vaše marketingové kroky. Opravdu jde v důležitosti o bod číslo 1. A přesto, firmy maximálně vědí, kdo je jejich konkurence.
- Stanovení cílů a strategií
Dobře, teď už víte, co chcete, takže je na čase stanovit si cíle a zvolit strategii, jak se k nim dostat. Chcete zvýšit prodeje? Zlepšit povědomí o vašem podniku? Nebo si prostě jen chcete zahrát na tajného agenta a nechat konkurenci v prachu? Všechno je možné, stačí jen mít správnou strategii. A nezapomeňte, co jsme se všichni dozvěděli ve škole, a to, že cíle mají být měřitelné a co nejvíce konkrétní:-)
- Vybrání správných marketingových kanálů
Teď je čas vybrat ty správné marketingové kanály, které vám pomohou dosáhnout vašich cílů. Budete používat sociální média? E-mailový marketing? SEO? Nebo se budete snažit oslovit zákazníky přes reklamy na dálnici? Opět, volba závisí na vašich cílech a strategii.
- Plánování akcí
Tak a teď už se dostáváme k tomu nejzábavnějšímu – plánování akcí! Zorganizujte slevy, soutěže, eventy, co se jen vám zlíbí a co by mohlo oslovit vaše zákazníky. Tady platí, čím bláznivější (guillera nápady), tím lepší!
- Realizace
Nakonec je na čase přejít do akce! Všechny plány, strategie a akce budou mít nulovou hodnotu, pokud je nebudete realizovat. Takže jděte do toho! A nezapomeňte monitorovat výsledky, aby vás vaše akce přivedly tam, kam chcete. A pokud ne, tak se to aspoň bude hodit do vaší kolekce trapasů.
- Přizpůsobení plánu
Marketingový plán není nikdy dokonalý a je nutné ho přizpůsobit novým situacím a změnám v trhu. Pokud něco nefunguje, zkuste to změnit. Někdy stačí jen drobná úprava, jindy je potřeba celý plán přepracovat. Nebojte se experimentovat a zkoušet nové přístupy.
- Komunikace s zákazníky
Komunikace s vašimi zákazníky je klíčová. Poskytněte jim užitečné informace, odpovězte na jejich dotazy a připomínejte jim, proč by měli nakupovat právě u vás. Nezapomínejte také na zpětnou vazbu, díky níž můžete získat cenné informace o tom, co funguje a co ne.
- Měření úspěšnosti
Měření úspěšnosti vašeho marketingového plánu je důležité, abyste mohli vyhodnotit, co funguje a co ne. Měřte prodeje, návštěvnost webových stránek, interakce na sociálních médiích a další metriky, které jsou důležité pro váš podnik. Pokud něco nefunguje, analyzujte, co je potřeba změnit.
Toto jsou základní kroky pro vytvoření moderního marketingového plánu pro malé a střední podniky. Nezapomeňte, že každý plán je jenom tak dobrý, jak dobré jsou vaše akce a měření úspěšnosti. Buďte inovativní, experimentujte a nebojte se následných změn!