Dobrý den, dámy a pánové! Víte, co dělá PR? Ano, to je ta věc, kdy se snažíte udržet dobré jméno vaší firmy, i když ji zrovna někdo obvinil z krádeže papouška.
Pojďme na to s humorem, protože PR nemá být vážné. Je to obor plný kreativy a nečekaných výsledků. Ačkoli se to pokusíme odlehčit, PR je velice seriózní obor, na kterém pracují celé týmy lidí. Je to také činnost, která je relativně drahá. Z 10 PR firem, které jsem v Praze obešel jsem zjistil, že se měsíční paušál pohybuje od 30-70 tisíc Kč.
PR, tedy public relations, může být pro firmu velmi užitečné. Pokud totiž budete mít dobré vztahy se svými zákazníky, může to vést k růstu vašeho podnikání.
A jak se měří úspěch PR? Jednoduše. Pokud se vám podaří získat pozornost médií a lidí na sociálních sítích, pak jste na dobré cestě. Pokud ale skončíte na titulní stránce Blesku kvůli úniku osobních údajů vašich zaměstnanců, no, to by nebyl dobrý výsledek.
Měření výsledků probíhá podle toho, co je vlastně vaším cílem. Je to větší ohlas na sítích? Je to sběr leadů? Je to snaha o nějaký branding? O zvýšení prodejů? Ano, to všechno mohou být vaše PR cíle.
Formy PR marketingu
Existuje mnoho různých forem PR. Můžete se snažit získat pozornost médií pomocí tiskových zpráv, můžete využít influencer marketingu nebo se snažit zlepšit vaše vztahy se zákazníky prostřednictvím sociálních médií. Můžete dokonce najmout někoho, kdo vám bude psát vtipné články, aby se lidé smáli a zapamatovali si vaši značku. Jde o to zaujmout. Čím zajímavější téma, tím více o vás novináři budou chtít psát a tím více se bude o vás mluvit.
Takže, jak jsme si všichni připomněli, PR může být velmi užitečné, ale také velmi nebezpečné. Pokud se vám podaří udržet si dobrou pověst, a komunikovat zajímavá témata, můžete si být jisti, že vaše firma bude úspěšná. Pokud ale nebudete dávat pozor, může se to obrátit proti vám. Takže, buďte opatrní a bavte se.
Jak probíhá spolupráce s PR agenturou?
Spolupráce s PR agenturou je jako bungee jumping – plná očekávání, adrenalinu a občas i strachu. Nikdy nevíte, co se může stát, ale doufáte, že to bude vzrušující zážitek s pozitivním výsledkem. Stejně jako u bungee jumpingu, je důležité najít si kvalitního průvodce, který vás ujistí, že máte všechny bezpečnostní opatření pod kontrolou, a zároveň vám pomůže dosáhnout vašich cílů. A když už se vrátíte zpátky na pevnou zem, máte pocit, že jste se naučili něco nového a získali novou perspektivu na svět PR.
- Začátek spolupráce je jako na prvním rande – obě strany se seznamují a zkoumají, zda jsou si sympatické.
- Poté se agentura snaží zjistit, co konkrétně klient potřebuje a co očekává od spolupráce. Klient naopak musí být upřímný a jasně sdělit, co od agentury očekává.
- Po sjednání podmínek a cílů začíná agentura pracovat na plánech a strategii, jak dosáhnout stanovených cílů. Klient zatím čeká a doufá, že agentura ví, co dělá.
- Po nějaké době agentura přichází s výsledky své práce a předkládá je klientovi. Klient má buď radost a chválí agenturu, nebo naopak není spokojený a zlobí se.
- Pokud je klient spokojen, pokračuje spolupráce dál a agentura se snaží klienta stále více uspokojovat. Pokud klient není spokojen, může se spolupráce zhoršit nebo dokonce… skončit.
- A nakonec, ať už je spolupráce úspěšná nebo ne, agentura a klient se rozloučí a možná se uvidí zase někdy v budoucnu.
Chcete doporučit PR agenturu, která mě nejvíce zaujala? Napište mi.